woensdag 9 oktober 2019

Woensdag





Op of net over de helft.

Vanmorgen was de start in het gemeentehuis. Een van de leerkrachten werkt daar. Ze doet iets met kunst en cultuur en staat voor de klas vandaar dat we van museum naar cultureel centrum lopen en maar weinig in de school zelf zijn.
Ik vermoed dat de school weinig ruimte heeft voor 20 extra leerlingen en 12 leerkrachten.

We hebben een "gesprek"met de rechterhand van de burgemeester. Hij vraagt naar de inhoud van het project en omdat wij het coördinerende land zijn proberen wij zoveel mogelijk de antwoorden te geven.

Daarna gaan we een onderzoek doen naar de snelheid van het over brengen van berichten.
We verdelen ons in zeven groepen.
Eerst voeren we de opdrachten uit op de eerste verdieping: De tijd voor overbrengen van: een gebaar. de stem, een sms. messenger, whats app en email.
We klokken de tijd.
Dan gaat de helft van de groep naar de vierde verdieping en we doen hetzelfde en zo ook op de achtste verdieping.
De uitkomst is: een gebaar is het snelst. de stem is niet meer te horen op de 8ste verdieping.
Alle andere middelen waren sneller dan een minuut maar  dan moest de connectie goed werken.
Daarbij concludeerde we dat de berichten dmv gebaar het meest duidelijk zijn. Bij geschreven tekst kun je altijd nog een verkeerde interpretatie maken en daardoor vertraagd de overbrengen ook. Want je moet uitvinden wat er nou werkelijk bedoelt wordt. Leuk onderzoek.
Toen wat gedronken in de kantine van het gemeentehuis en daarna weer naar het cultureel centrum voor de lunch.

Het middag programma bestond uit twee delen. Deel 1 in het museum waar de leerlingen brieven schreven met een veer.
Helaas was er iets mis gegaan met de ruimte dus wij leerkrachten konden we niet bij. Ik heb wel gevraagd om foto's.


                      


Het tweede deel was een naschoolse activiteit gebaseerd op STEAM. Ons project is daar eigenlijk ook omheen geschreven maar niet om het muziek van  ART gedeelte. Gelukkig hebben we wel ons muziek project in de school en zodoende lopen de dingen niet verward door elkaar.
STEAM staat voor Science Technologie Engineering Art and Mathematics.

voor uitleg klik op het woord :STEAM

Dit was werkelijk een toff middag waarbij ik weer aardig wat materialen op mijn verlanglijstje kon zetten. Maar ook ideeën voor een volgend project. Ikkan niet anders zeggen dan dat dit programma van Litouwen volledig en goed past bij ons project. Complimenten voor Litouwen.

Ze hebben muziek gemaakt, met robots gespeeld ( weer andere dan onze Beebots en Bluebots)
En hoe leuk is een naschoolse activiteit waar je alles mag doen binnen STEAM activiteiten.
Daar kijkend dacht ik : We kunnen ons project veel meer verfijnen. Maar dat kost geld en we willen ook zoveel mogelijk leerlingen mee op reis hebben. Je moet keuzes maken in het leven. Maar ik ga volgende week toch es de financiën er op na slaan.





Ook Jon heeft zich hier prima vermaakt met de diverse muziek instrumenten.

We kunnen vinden dat we te weinig in de klassen kijken maar ik denk dat ze hier een prachtig programma hebben neergezet voor de kinderen.

Morgen bezoeken we een boerderij en gaan we communiceren met de dieren hahhahhah
We zijn zeer benieuwd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier een reactie achter

Powered By Blogger