donderdag 10 oktober 2019

Donderdag

Een beetje een rare dag.



Vanmorgen vroeg op en op weg, in de regen, naar school .
Halverwege kregen we een telefoontje dat we in ons hotel konden blijven tot nader order.
De mensen van de farm hadden gebeld dat we beter niet konden komen, de dieren zouden zich niet laten zien vanwege de regen.
Anders gezegd er was geen gesprek mogelijk met de vogels en andere dieren.
Ik heb nog aan gegeven dat ik ze wel aan de praat zou krijgen maar het mocht niet baten.
Helaas...
Jon en ik moesten nog een kleinigheidje kopen voor onze secret friends dus dat hebben we maar gedaan, we waren nu toch buiten.

Ze hadden even geen plan B. Gek hoor want ik leerde op de opleiding al dat je best buiten kan zijn als het regent, je bent nl niet van suiker :) en je moet altijd een plan B hebben.
Terug naar het hotel dan maar, ik kon ook nog niks op het blog schrijven want we hadden nog niks beleefd.
Tot elf uur,dan werden we weer op school verwacht. Nu kon ik dus eindelijk mn nieuwe boek gaan lezen waar ik al een paar dagen naar uitkijk: "De bijles generatie" soort studieboek.


Van half negen tot half elf gelezen. Ook leuk voor jullie om te lezen ;)

Toen naar school, de leerlingen hebben les gehad vandaag en waren daarna boven in de IT room.

Om 12 uur naar het restaurant en daarna naar de art school. Daar kregen ze les in boetseren/kleien.
Je kunt hier naast de gewone schoollessen ook lessen volgen in de muziekschool en/of art-school.
Je krijgt dan 4 uur per week extra lessen waarmee je ook een soort diploma kunt halen wat je dan weer verder kunt inzetten op het voortgezet. Je moet voor de ART maar ook voor de muziekschool echt richtingen kiezen.

Klinkt echt super gaaf. En hoera, het kost nauwelijks iets. zelfs voor hier is het goedkoop. ART is 9 euro per maand , alle materialen inclusief. Muziekschool 14 euro per maand.
We kunnen in Nederland nog een hoop leren van andere Europese landen.

In Sweden bijvoorbeeld is busvervoer voor kinderen gratis tot ongeveer een uur na schooltijd en alle musea zijn ook gratis.
In Finland is al het onderwijs gratis zelfs voor volwassenen.

OK misschien hebben wij weer andere dingen die zij niet hebben, dat weet ik dan weer niet.
Na de art klas gingen ze terug naar de gezinnen en om half zes moest iedereen aanwezig zijn voor het farewell dinner.
Het altijd weer terugkomend evenement. Vaak Folkloristische avonden die mij er bewust van maken dat ik ook maar eens een volksdansgroep of iets dergelijks uit moet nodigen tijdens de uitwisselings weken..
Wat zijn onze Folkloristische tradities eigenlijk?
Jon en de meiden hebben mee gedanst...Iemand moest de foto's maken, wat jammer :)

Daarna kregen we van alles te eten: traditional food. Dat is toch ook altijd weer leuk!
Vrijblijvend alles proeven wat normaal in de winkels ligt en zeker in dit soort landen moeilijk te achterhalen, vanwege de taal, wat het precies is.

De ouders gaven nog een soort speech waarin ze ons ( jullie als ouders en ons als leerkrachten) bedankten voor het vertrouwen dat we in hen gesteld hebben. Ze hopen op blijvende vriendschappelijke contacten. Ze hebben genoten van deze week en ze hadden nu al heimwee. De week was voorbij gevlogen.

Wij kunnen niet anders dan dit beamen, het was een prachtige week. Met een mooi programma. Nog een dag te gaan in Vilnius. We houden jullie op de hoogte en als de wifi beter is maak ik weer een link naar het fotoalbum.

Slaap lekker allemaal.
Nog twee nachtjes slapen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier een reactie achter

Powered By Blogger