maandag 7 oktober 2019

Maandag


De leerlingen starten om 8:00
De leerkrachten mochten iets later beginnen. 8:30.
Op school aangekomen hebben we gelijk de meiden opgezocht.
Iris  was een beetje verdrietig maar deed dapper haar best.
Ze hadden allemaal niet zo heel goed geslapen maar dat is logisch want dat doe ik ook nooit, een eerste nacht.
Veel tijd om te praten was er niet want we werden verwacht in een klaslokaal.
Jon ging met Vera en Louise en ik met Kate en Iris.
We volgden een les over geometrische vormen, zoveel mogelijk in het Engels.
Ze moesten een groepswerk maken van vormen knippen en plakken.

Ze werken hier ook in groepen en op iedere tafel staat een hand, daar hangen ze ringen aan.
Blauw dat wil zeggen dat je goed aan het werk bent als groep, rood...dat begrijp je die krijg je liever niet en groen ....ben ik even kwijt, kom ik op terug.

De tweede activiteit was een kubus bouwen met elkaar met een soort knex
Dat mag heerlijk op een kleed,lekker coosie met elkaar.
Heel de school en de klaslokaal ziet eruit als een huiskamer, soms met spullen van rond de jaren 70.
Ook de schoolkantine is een grote eetkamer. We zijn verbaasd en tegelijk vraag ik me af, Zal dit kinderen rustiger maken? Ze zijn nl erg rustig, zo lijkt het vandaag.

De derde opdracht was een kringspel. My right side is empty come please  "Kate "
Zij staat dan op van haar stoel en gaat op de lege stoel zitten. De stoel van een ander zijn rechterkant is leeg en zo gaan we door.

Dan moeten we door naar een Performance van dans en muziek. Ook leuk om te zien en erg gedisciplineerd. Bijzonder dat het zo goed lukt hier om de leerlingen echt in het gareel te krijgen.
Tikkeltje Oostblok?  Russische ? Discipline?

Een Duitse leerling is erg van streek. Haar vriendinnetje is er niet bij. Ze waren in Berlijn en toen ontdekte dat vriendinnetje ( en ouders) dat ze haar paspoort was vergeten. Ze moesten dus terug naar Leipzig en gingen de vlucht niet redden. Als ik het goed begrepen heb komt de leerling nu vandaag alleen met het vliegtuig....wordt vervolgd. Ik heb de leerling met mijn beste Duits getroost en gewacht tot haar leerkrachten er waren. Die waren nl nog niet op school

Na de performance deden we sport en spel buiten, Erg leuk en erg koud!
3 graden slechts. De herfst is hier al echt ingetreden meer dan in Nederland.


Daarna hadden we lunch in het cultureel centrum, ook zo'n huiskamer idee. Rijst groenten kip en een sausje.


Terug naar school werden onze leerlingen opgehaald, zij gingen ook iets doen met cultuur.
Ik hoop morgen te horen wat precies.
Hopelijk slapen ze vannacht wat beter.
En morgen komt onze koffer!
Kijk vooral ook op de pagina fotoalbum.

2 opmerkingen:

  1. Hoeveel buitenlandse kinderen zijn er eigenlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In het totaal 4 van Italiƫ
    Twee van Griekenland
    Twee van Duitsland
    1 Van Roemeniƫ
    en 4 van Nederland.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier een reactie achter

Powered By Blogger